Komunikat w związku z ogłoszeniem Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 – edycja uzupełniająca
Na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 23 czerwca 2025 r. został ogłoszony Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 – edycja uzupełniająca, zwany dalej „Programem”.
Jest on skierowany do gmin wskazanych na liście stanowiącej załącznik nr 8 do Programu (lista gmin mogących ubiegać się o dofinansowanie w załączeniu) oraz które określiły albo określą wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna nie przekraczającej kwoty 1 500,00 zł (przed obniżeniem opłaty z tytułu świadczenia „aktywnie w żłobku”).
W ramach Programu można składać wnioski w dwóch modułach:
1) moduł 1 – dotyczy utworzenia w 2025 r. instytucji opieki z maksymalnie 5 miejscami opieki w formie dziennego opiekuna w danej gminie oraz zapewnienie jego funkcjonowania w 2025 r. W ramach modułu 1 możliwe jest utworzenie w danej gminie maksymalnie dwóch dziennych opiekunów. Adresowany jest on także do gmin, które zrezygnowały z uczestnictwa lub z powodu odstąpienia od zawarcia umowy przez Wojewodę w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025.
2) moduł 2 – przeznaczony jest na zapewnienie funkcjonowania w 2025 r. miejsc opieki utworzonych przez gminy w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny Maluch – Pierwszy dzienny opiekun w gminie 2024, dla których gmina nie złożyła wniosku o dofinansowanie z Modułu 2 w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025.
Gmina ubiegająca się o wsparcie w ramach:
1) modułu 1 zobligowana jest do złożenia deklaracji, że po utworzeniu instytucji dziennego opiekuna podejmie uchwałę o wysokości miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna nie przekraczającej kwoty 1 500,00 zł (przed obniżeniem opłaty z tytułu świadczenia „aktywnie w żłobku”),
2) modułu 2 musi przyjąć powyższą uchwałę najpóźniej na dzień złożenia wniosku.
W związku z tym, do wniosku należy dołączyć stosowne dokumenty.
Program finansowany jest ze środków Funduszu Pracy ujętych w planie finansowym Funduszu Pracy na 2025 rok. Kwota przeznaczona na Program w 2025 r. wynosi maksymalnie 45 mln zł.
Udział środków Funduszu Pracy w wydatkach dotyczących tworzenia instytucji opieki w formie dziennego opiekuna może wynosić do 100% wydatków na realizację zadania polegającego na tworzeniu maksymalnie dwóch dziennych opiekunów, jednak nie więcej niż 300 000,00 zł bez względu na liczbę tworzonych instytucji opieki. Dofinansowanie na jedną instytucję opieki w formie dziennego opiekuna w zakresie jej funkcjonowania wynosi do 8 000,00 zł brutto miesięcznie, z zastrzeżeniem, że łączna kwota dofinansowania otrzymywanego przez gminę na funkcjonowanie dziennego opiekuna w ramach Programu oraz otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku” w danym miesiącu nie może przekraczać miesięcznych kosztów utrzymania dziennego opiekuna. W przypadku, gdy wysokość otrzymanego dofinansowania w ramach Programu oraz świadczenia „aktywnie w żłobku” przewyższa miesięczne koszty funkcjonowania dziennego opiekuna, nadwyżka ta podlega zwrotowi z kwoty przyznanej na dofinansowanie funkcjonowania w ramach Programu. Wysokość dofinansowania do funkcjonowania jednej instytucji opieki zależy od poziomu obsadzenia miejsc opieki[1], zgodnie z poniższym taryfikatorem:
• w przypadku 1 dziecka zapisanego w miesiącu – 8 000,00 zł,
• w przypadku 2 dzieci zapisanych w miesiącu – 6 500,00 zł,
• w przypadku 3 dzieci zapisanych w miesiącu – 5 000,00 zł,
• w przypadku 4 dzieci zapisanych w miesiącu – 4 000,00 zł,
• w przypadku 5 dzieci zapisanych w miesiącu – 2 500,00 zł.
Dofinansowanie będzie wypłacane w formie refundacji lub zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy gminy, służący do obsługi finansowej środków Funduszu Pracy.
Wsparcie finansowe w odniesieniu do:
1) modułu 1 w zakresie:
a) tworzenia instytucji dziennego opiekuna dotyczy zadań realizowanych w okresie od dnia ogłoszenia Programu do dnia 31 grudnia 2025 r., z możliwością refundacji poniesionych wydatków od dnia 1 stycznia 2025 r.,
b) funkcjonowania instytucji dziennego opiekuna dotyczy okresu od dnia dokonania wpisu instytucji do wykazu dziennych opiekunów, do dnia 31 grudnia 2025 r.;
2) modułu 2 dotyczy okresu od dnia ogłoszenia Programu do dnia 31 grudnia 2025 r., z możliwością refundacji poniesionych wydatków od dnia 1 stycznia 2025 r.
Terminarz naboru wniosków:
• Termin składania wniosków: do dnia 21 lipca 2025 r.
• Termin rozpatrzenia wniosków przez Wojewodę: do dnia 30 lipca 2025 r.
• Termin ogłoszenia przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyników podziału środków: do 8 sierpnia 2025 r.
Wniosek o dofinansowanie w zależności od modułu należy sporządzić na odpowiednim formularzu (ich wzory znajdują się w załączeniu).
Wniosek podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania gminy za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym, należy składać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych lub elektronicznej skrzynki podawczej na adres Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, wpisując w temacie:
– dla modułu 1: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 –– moduł 1 – edycja uzupełniająca – nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”;
- dla modułu 2: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 –– moduł 2 – edycja uzupełniająca nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”.
Przed złożeniem wniosku należy dokładnie zapoznać się z treścią Programu – link do Programu: https://www.gov.pl/web/rodzina/aktywny-dzienny-opiekun-w-gminie-2025---edycja-uzupelniajaca.
Na podstawie pkt. 7.2.5. Programu zamieszczam również wzory ramowych postanowień umowy wraz z załącznikami.
W związku z pkt. 6.1.4. Programu publikuję także wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie.
Zgodnie z pkt. 6.1.1. Programu, gmina, której wniosek został umieszczony na zatwierdzonej przez Ministra liście wniosków zakwalifikowanych do otrzymania wsparcia finansowego w ramach ww. programu, zobowiązana jest do złożenia:
1) oświadczenia o przyjęciu środków Funduszu Pracy,
2) opisu zadania – dotyczy modułu 1 (oddzielnie dla każdej instytucji opieki, która została umieszczona na ww. liście),
3) kalkulacji kosztów – odpowiednio dla modułu 1 i 2 (oddzielnie dla każdej instytucji opieki, która została umieszczona na ww. liście),
4) oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT,
5) dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym będzie sprawowana opieka przez dziennego opiekuna.
Dokumenty wymienione w akapicie wyżej w pkt. 1 - 4, należy złożyć na opublikowanych wzorach formularzy w terminie 5 dni od ogłoszenia wyników naboru przez Ministra, w formie elektronicznej, na adres:
1) elektronicznej skrzynki podawczej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie: /t6j4ljd68r/skrytka oraz
2) Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie: AE:PL-96129-72086-CJUVW-29.
Ponadto, wraz z dokumentami, o których mowa w akapicie wyżej, należy przekazać:
1) dane osób, upoważnionych do reprezentowania samorządu, które będą podpisywały umowę, w tym skarbnika lub osoby upoważnionej do kontrasygnaty zawieranych przez gminę umów (w przypadku wyznaczenia osób upoważnionych, proszę o przesłanie kopii upoważnień poświadczonych za zgodność z oryginałem),
2) numer rachunku bankowego, wyodrębnionego na potrzeby zadania, na który ma zostać przekazana dotacja wraz z przedłożeniem kopii dokumentu potwierdzającego wspomniany numer konta. Rachunek ten będzie służył wyłącznie do gromadzenia środków dotacji oraz dochodów od tych środków, a także wykorzystywania środków dotacji w ramach zadania. Przez gromadzenie należy rozumieć pozostawanie środków dotacji przekazanych w ramach zadania na rachunku do ich wykorzystania.
Odpowiedzi na pytania dotyczące naboru i Programu udzielają pracownicy Wydziału Rozwoju Regionalnego:
1. Sekretariat - (22) 695 60 82, wrr@mazowieckie.pl
2. Sylwia Luc - (22) 695 62 09, sluc@mazowieckie.pl
3. Monika Kaniewska - (22) 695 64 43, m.kaniewska@mazowieckie.pl
4. Edyta Walczyk - (22) 695 62 34, ewalczyk@mazowieckie.pl
5. Bożena Bartosz - (22) 695 63 69, bbartosz@mazowieckie.pl
6. Agnieszka Frydrych - (22) 695 64 60, afrydrych@mazowieckie.pl
7. Marta Bartołd - (22) 695 66 77, mbartold@mazowieckie.pl
[1] Przez miejsce obsadzone rozumie się miejsce, na które zapisano dziecko przynajmniej jeden dzień w miesiącu, tj. podmiot prowadzący instytucję opieki zawarł umowę z rodzicem/opiekunem albo dziecko zostało zapisane do instytucji opieki zgodnie z innymi procedurami niż podpisanie umowy. Do rozliczenia gmina przedstawia największą liczbę dzieci zapisanych z danego miesiąca.
Podmiot udostępniający: | Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie |
---|---|
Odpowiedzialny za treść: | Dorota Czejarek, Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego |
Wytworzył: | Wojewoda Mazowiecki, Mariusz Frankowski |
Data wytworzenia: | 30.06.2025 |
Opublikował w BIP: | Damian Stańczykowski |
Data opublikowania: | 30.06.2025 14:33 |
Ostatnio zaktualizował: | Damian Stańczykowski |
Data ostatniej aktualizacji: | 30.06.2025 16:09 |
Liczba wyświetleń: | 19 |